Minggu Destini Siswa PART 1.


Ok today Ain nak kongsi cerita pasal apa yang berlaku sepanjang orientasi (2 Jun – 8 Jun) Ain di UiTM Kampus Kuala Terengganu di Chendering. Start dari awal ok. Kami semua (family Ain, dan nenek Ain) tidur satu malam kat Hotel Felda Resident. Time pagi pagi tu, fuhhh nervous kot nak pergi. Dah la kena datang pukul 8.30 pagi macam tu. Lepas breakfast terus pergi UiTM tu. Actually hari sebelum nak daftar, Ain dah pergi tengok dah kawasan UiTM tu. Hmmm boleh la dikatakan sesat bagi orang yang kali pertama pergi, hahahaha! Normal la tu~ Cehhh ingatkan istana tu UiTM, rupanya??? Huahahahaha. Shhh~ One word, “SEKOLAH”. 

Pendaftaran mudah and senang gila. Datang, pergi kat satu meja ni and terus ambil kunci bilik. Ala macam drive thru la. Bilik Ain tingkat bawah, dekat dengan tandas and dekat dengan mesin basuh, hew hew hew.Malangnya katil saya tingkat atas, haishhh. Yela mana boleh cop. Dah no almari, meja belajar and katil semua dah tertulis kat kunci so kena la ikut. Saya benci sangat katil tu sebab banyak habuk. Sampai sekarang kot ada, ishhh! Lepas dah letak barang and kemas semua, boleh keluar kejap bersama keluarga. Kena balik semula kat sini sebelum pukul 4 petang. So pergi la Mydin beli barang yang tak ada.

Hah! Ada satu peristiwa sucks yang berlaku pada hari itu. Macam @#$%^&* je. Haihhh adik adik Ain ni, memang nak kena penendang jarak jauh la. Macam ni, perfume Ain yang dalam botol plastic tu Ain letak dalam beg. Ada phone semua la. Nak tahu tak, adik Ain pergi lompat Ain terpijak beg Ain. SO? BOTOL PERFUME AKU PENYEK AND HABIS LA MUSNAH SEMUA BARANG YANG ADA DALAM BEG TU. Lagi lagi phone dohhhhh! Dah la baru je beli phone tu tak sampai 3 bulan macam tu. Siot doh… First day dah tension tahap gabang. Of coz ah nangis doh. Habis basah tudung aku, haha. So phone Ain tu memang dalamnya dah rosak gila gila ah. Tak boleh dibaiki LANGSUNG!!! Korang sakit hati tak bila phone yang korang baru beli tetibe rosak sebab masuk air ke apa? Sakit hati kan? Sebagai jalan penyelesaian, ayah saya beli phone baru untuk saya. Sama jenama and sama bentuk. I mean macam sebijik la. Haihhh hati aku masa tu entahla. Macam nak tak nak. Yela kesian kot kena keluarkan duit semua. Yup saya seorang yang jimat sikit. Saya tak suka tengok ayah saya keluarkan duit banyak banyak sebab nak beli benda bangang je. Eeeee kalau adik aku tak pijak beg aku memang semua ni tak akan berlaku! Eeeeeeeeeeeeeeee bengang gila! Tapi taka pa lah. Tak ada maknanye ada hikmah disebalik benda ni. Ni semua macam siot je, puihhh puihhh hahaha. Ok dah dah. Kang bengang lebih lebih pula. So Ain sambung cerita semula.

SABTU 2 JUN
Ok dah pukul 4. Kena masuk semula ke UiTM. Elehhh saya tak nangis la sebab tadi dah nangis dah pasal phone, hahaha. Lepas ibu bapa kita pergi tinggalkan kita, sob sob, kami semua kena beratur depan kolej. Lepas tu jalan pergi berhimpun depan Dataran Ilmu. Macam tapak perhimpunan la mengikut kos. So siapa yang duduk depan sekali akan jadi ketua kumpulan. Macam tukang kira berapa jumlah orang la dalam satu barisan. So kerja saya hari hari bila beratur, saya mesti kira berapa orang dalam satu baris. Wahhh tak sangka doh jumpa kawan yang datang dari sekolah yang sama. Dah la sama kos. Hahaha best best baru ado geng. Lepas habis dengar taklimat MDS, kteorg semua pergi surau untuk solat Maghrib and sampai Isyak. Lepas tu masuk dewan.

AHAD 3 JUN
Second day at here. Boleh la bangun pukul 3.30 sebab pukul 4.30 dah nak kena ada di surau. Sebelum pergi surau kena beratur depan kolej. Cehhh baru first day kan bangun awal so semua awal, tepat pada waktunya la. Selepas solat Subuh, makan pagi. Then duduk dalam dewan. Hari ni kena buat kad pelajar semua. Hahaha aku senyum menggigil doh. Maybe nervous sangat, LOL! Tapi kad belum siap lagi la. Nanti kalau dah siap, Ain tunjuk ye hahaha. Then makan tengahari dan lepas tu solat Zohor. Habis solat ulang balik aktiviti sama bagi sesiapa yang belum lagi buat kad pelajar and daftar fakulti semua. Pastu solat Asar. Its time for riadah! Hahaha semput doh lari keliling kampus. Walaupun dalamnya kecik, nak lari sekitarnya memang penat ah. Dah macam merentas desa plak. Selesai riadah, makan malam terus and solat Maghrib and terus solat Isyak.




ISNIN 4 JUN
As usually aktiviti sama je. Tak limat, taklimat and taklimat. Makan, makan and makan. Satu hari 4 kali saya makan. Makan pagi, tengahari, malam and tengah malam. Pakej la semua. Terus terang la saya makan mana pernah habis. Habis pon kalau tengah lapar. Taka da selera lah. Then petang ada senamrobik. Best jugaklah, hahaha. Penat pon ada.

Tengah poco poco, haha!


SELASA 5 JUN
Hari ni ada hari perasmian Minggu Destini Siswa (MDS). So seluruh UiTM di Malaysia ini dikehendaki memakai tie dan tudung yang disediakan. Tak suka oh tudung tu macam sakai, hahaha. Seluruh UiTM akan saksikan perasmian secara langsung oleh Naib Caunselor di UiTM Shah Alam. Ok lahhh but part paling lawak time ikrar. Kami semua (UiTM Kampus KT) kan tengok secara langsung melalui screen besar then time orang sana (UiTM Shah Alam) tengah baca ikrar, kteorang rileks je tengok padahal kena ikut sama sama baca ikrar. Bila rangkap ketiga baru semua bangun angkat tangan, hahaha. Sengal doh. Ain paling suka time nyanyi lagu UiTM and so on. Memang kuat and semangat!

Ahhh tak suka pakai tudung lembik dia!

 Pukul 4 pagi.



RABU 6 JUN
Hmmm hari ni agak banyak la saya tidur time dengar taklimat sampai kena kejut 3 kali, hahaha. Ngantok gila doh. Yela bangun awal gila macam 3.30 pagi sebab pukul 4.30 pagi dah kena berkumpul depan Kolej Kerawang (tempat kami tidur). Then duduk dalam surau untuk solat Subuh. Dah habis solat Subuh tu macam pukul 6.20 pagi, kami semua boleh tidur kejap sampai pukul 7 pagi. Tidur dalam surau la. Hahaha semua muka letih je. Time petang patutnya ada lawatan melawat kampus tapi hujan so dengar taklimat jela. Time malam, selepas solat Isyak ada menonton wayang bersama sama dengan… ok saya lupa hahaha. Tengok wayang dalam dewan je cerita 3 idiots. Saya tak tengok sangat sebab dah pernah tengok banyak kali kan. So saya apa lagi, online and tidur jela. Hahahaha k sengal.

Tengah tunggu orang habis solat.

KHAMIS 7 JUN
Macam biasa lah aktiviti. Taklimat je memanjang. Errr kena pakai tudung purple tu lagi. Tak best kot, hahaha. Then malam lepas Isyak ada satu segmen ni macam ceramah kesedaran la. Seriously doh aku tak faham apa ustaz tu cakap. Tetibe je bagi ceramah. At least perkenalkan la diri dulu and topik. Ni terus ceramah, mana la nak faham. Pastu ada la part ni ustaz tu cerita and ada lah segelintir yang menangis. Yela sedih kan. Ain??? ye saya pon nangis tapi tak ada la over. Hmmm overall boleh la ceramah tu.


Hahhh..... Panjang jugak kan saya membebel? Yela tulis pasal orientasi selama seminggu. Btw belum habis lagi, hahaha. Ada lagi pasal hari Jumaat punya. Nak baca PART 2 punya??? Klik SINI ok. Sekian~

17 comments:

  1. hehee.. penat gile kan. tp biase lah baru baru cmni gasak la sikit. haha. pape pun slmt menempuh khipan baru. khidupan di alam universiti. ^_^

    ReplyDelete
  2. wahh ! gembiranya masuk u ...


    good luck ye ! :)

    ReplyDelete
  3. wahhh seronok.. lain sikit dengan uitm kampus seri iskandar. hehe rindu tetiba masa orientasi..

    ReplyDelete
  4. selamat belajar. Belajar elok-elok! :)

    ReplyDelete
  5. haha..untung dpat tgk 3 idiots..ktowg kat kampus dungun tgk citer 'hafalan sshalat delisa' jew..dala kne dduk b'hmpit2 dlm dewan..adei..
    anyway, gud luck =)

    ReplyDelete
  6. @Insan TerlukaHaha sama la kat sini pon himpit2 hehehe :)

    ReplyDelete
  7. haha. seronok baca. sebab pernah alami semua keadaan tersebut. MDS. seminggu yang menyeksakan. bangun awal. haha. menyanyi lagu uitm sangat semangat. kahkah. eh, lepas isnin 4 jun, tetiba selasa 3 jun. typo ek? haha

    ReplyDelete
  8. jangan lupa juga buat mampir ke blog saya...
    ^_^

    http://koernia-rachman.blogspot.com
    ditunggu follbacknya..!
    :D

    ReplyDelete
  9. wah! comel2 adik2 pakai tudung ungu tu.. :)

    ReplyDelete
  10. @M FizanHahahaha ok malu salah tarikh. Thanks bagitahu :)

    ReplyDelete
  11. Teena pernah jadi PM masa MDS..memang best lah, tp rasa perasaan student baru mesti $&@#% ngn kitorang..haha, pape pun MDS the best experience i ever had,

    ReplyDelete

Ce komen ce komen :)